Isnin, 11 Januari 2016

Jamu kencur

    20140908 Rahsia Kecantikan Krisdayanti Lepas beranak, biasalah perempuan akan mudah sakit-sakit urat. Tambah-tambah kalau macam kita yang kerja penat ni.. Macam kerja penat sangat..haha.. penatlah mengadap laptop sehari-hari tulis blog.. sampai rasa sakit urat-urat, tulang temulang belakang ni semua.  Hilang sakit beranak tengok anak comel gini.. hi. Cekur ni orang kata bagus untuk perempuan. Lebih-lebih lagi perempuan lepas beranak kerana dapat memanaskan bahagian perut, bengkak dan kebas otot. Cekur dikelaskan tumbuhan herba dalam kumpulan halia, tiada berbatang dan berdaun tebal berbentuk bujur telur.  Ma aku cakap bunga dia putih pink tetapi sejak tanam aku tak tengok lagi bunga dia. Tuaian cekur di kebun sekangkang kera depan rumah aku tidak berapa membanggakan. Tetapi cukuplah untuk nak buat jamu cekur.  Isi dia macam kunyit tetapi pokok cekur aku tak berapa subur jadi kecil-kecil je. Aku cabut, potong isinya, lepas tu tanam balik.  Aku banyak dah buat kajian pasal cekur ni.. tetapi aku sebenarnya tak kenal pun rupa cekur ni. Aku rasa pernah dengar pokok cekur manis ke yang buat sayur air tu.. tapi sayur tu mana ada isi. Bila aku tanya ma pasal cekur ni, baru dia cakap depan rumah aku berlambak.. hahaha.. Aku ada jumpa resipi buat jamu Cekur atau Kencur (bahasa Indonesia) beras untuk tenaga wanita. Resipinya lebih kurang macam ni.. Resipi Jamu Beras Cekur/ kencur ½ sudu beras 50g cekur 1’ kulit kayu manis 5 biji cengkih ½ gula Melaka 3 sudu asam jawa Kisar semua ni dengan air, lepas tu tapis dan minum. Kau boleh ubah suai je resipi ikut tekak korang boleh telan.. Tak payah ikut sangat, kalau rasa tak sedap sangat, macam mana nak telan.. Jamu ni kalau tengok resipi macam-macam ubahsuainya. Ikut keperluan dan rasa orangnya juga. Aku baca letak beras mentah, rasa tak berapa sikit.. Aku suka ikut yang biasa aku minum. (kalau rajin) Jamu Kunyit Asam Kunyit Cekur (aku baru tambah sebab aku dah jumpa cekur depan rumah aku. Kalau ak ada halia pun okey) Asam jawa Gula Melaka Cincang benda-banda ni. Aku rebus semua ni. Lepas tu tapis. Ramuannya ikut tekak aku. Aku suka buat pekat-pekat. Rasa dia, insyallah tak teruk.  Macam minum air asam jawa je..sebab ada gula Melaka yang dah manis. Tapi bila aku letak cekur ni, ada sikit pahit. Kalau jamu kunyit asam yang biasa aku buat, lebih sedap. Nak sihat, tak apalah tak sedap sikit.  Orang kata, kunyit ni boleh cepatkan monopous kalau selalu ambil. Bagi aku, semua benda janganlah melampau. Berpada-padalah. Benda yang baik macam mana pun kalau ambil terlebih jadi rosak juga.  Minum segelas, lepas tu botolkan dan simpan dalam peti ais. Lusa minum lagi. Orang Indonesia cantik pasal suka makan jamu. Kau rasa-rasa KrisDayanti pun makan jamu juga ke? Anda mungkin juga meminati: Aku ada kuali tapi tak ada kawan Buta warna Pakistan berniaga Masa untuk Packing Doorgift Linkwithin aku Petak Bunga di 10:04 PG Reaksi:  E-melkan Ini BlogThis! Kongsi ke Twitter Kongsi ke Facebook Kongsi ke Pinterest  Cerita PetakBunga berkebun, PetakBunga petua 24 ulasan:  Hana Soffelia10:07:00 PG Erk, kena kental la ni nk makan benda alah ni.. ritu pun makan jamu moden yg dh jdi pil. T_T Balas Balasan  Petak Bunga10:11:00 PG rasa dia tak teruk.. macam air asam jawa je.. walaupun rupa dia x menarik dan ramuan nya menakutkan.. lagi pun kita tahu apa benda kita campur.. kalau yg pahit tu rasanya letak manjakani.. Balas  Mia Kassim10:24:00 PG Payah sikit aku kalau minum jamu ni huhu Balas  Knor10:25:00 PG cekur tanam nampak segar sgt.. mmg muda sokmo.. bgus juga buat jamuan..kekal cantik dn langsing..khas bt para suami Balas  Sura Mohd11:19:00 PG tabik ngan PB..rajinnya makan jamu2 ni.. kaksura dah tua2 ni pon baru tengok pokok cekur ni..tu pon nasib ada n3 ni..hihi.. Balas  Falsya1:13:00 PTG aku last urut time dlm pantang je pehtu xde dh..seram aku tgk kaler air tuh...pasnie langsing lee ko..kalau ko dh langsing nnt bgtau aku..aku sanggup minum..ehh tp skang pun mcm dh langsing je..ehhh, ko mesti rajin kan nak buatkan satu botol lagi utk aku..nnt aku dtg rawang..kihkihkih.. tq bebeh..terharu aku ngan komen ko..sungguh.. Balas Balasan  Petak Bunga1:21:00 PTG welcome beb.. x mau emo2 lagi tau.. Balas  fazianbatrisyia1:45:00 PTG x penah buat. makan jamu pon tak consistent. cekur tu buat masak lemak cili padi...ikan bakar sedap gile Balas  Mardiah Diana1:49:00 PTG Assalamualaikum dan singgah isnin dari blog Sis Fuza....Diana pun tak suka makan jamu2 ni...hehe Balas  nurul husna2:31:00 PTG ambik masa jgk klu nak telan itu obat...waaaaaa Balas  Kakzakie2:36:00 PTG Kakak suka cekur ni. Bukan takat buat jamu air tapi buat bedak pupur kalau semut-semut pun boleh juga. Rajin PB buat - bagus dan teruskanlah.. ps: eh bunga cekur putih purplelah dik (bukan pink).. kakak ada tanam dan kakak memang org kampung dari kecik dah selalu jumpa. rumah kami sentiasa ada pokok cekur ni. Salah satu resepi tradisi yg tak tinggal:) Balas Balasan  Petak Bunga3:01:00 PTG oh ni cekur putih eh? x pernah tgok bunga dia lg.. nanti dah tanam balik ni..nk jaga betul2.. biar subur.. Balas  Z@i Z@mR334:00:00 PTG hr tu penah minum air kunyit.cleaner indon buatkan.rs nk muntah.bpinau mata2 neh...huhuhu @_@ Balas  Mummydearie4:07:00 PTG Perempuan indon memanglah dari sejak kecil pun dah makan jamu sebab tulah muka tak jemu dipandang. Bukan semualah, sesetengahnya seperti Krisdayanti, Rossa dan sebagainya. I ni kalau boleh ditelan benda-benda macam ni memang sejak 12 tahun rasanya nak amalkan supaya awet muda walaupun dah umur 60 tahun ala-ala Kak Ton gitu. Nampaknya takdalah tercapai hasrat di hati zaman nak dara dulu. Dah kunyit pun tak leh pandang, apatah lagi nak makan/minum gitu. Eh, sampai la ni kalau suruh tunjuk daun cekur ni, memang I tak kenal! *terasa kesian pulak kat diri ni* Balas  Nastyna11:16:00 PTG Eh I ada la ternampak benda yang macam kunyit ni kat kedai asian tapi tak pernah beli tak tahu tak reti nak guna, tapi daun cekur manis tu confirm ada. nak kena amalkan la ni macma ni, I pun dah tak larat nak menulis blog pasal sakit sangat urat sendinya hehehe. Balas  Prince of Noob11:36:00 PTG complicatednya nak buat jamu ni. takpe nak cantik punya pasal, suami pun sayang huhu. btw done follow u dear... follow mine too :) - Noob Balas  LydSunshine9:28:00 PG PB, aku tak penah tgk secara live daun cekur cekur ah, cekur cekur ih ni. Nanti pekata ko komersilkan produk jamu cekur ko ni. jual kat jiran2 dan kawan2 dulu. aku tgk ingredient dia mcm sedap je rasanya sebab ada gula melaka. wow. Balas  Mar Mansor4:27:00 PTG rajinnya PB buat jamu sendiri.. Balas  Qaseh Vee11:09:00 PTG saya bhn yg lain tu ok jer asalkan jgn ada cengkih ... kat umah ni sentiasa ada cekur sbb man in d house suka sambal totok campur cekur ... Balas  yana yani7:09:00 PTG mak ai, kira rajin ko ni sebenarnya ni tau aku tak ada kuasa nak buat gini cekur tu aku makan dalam pecal aje buat jamu macam tu, confirm aku muntahkan aje Balas  ros_reeza2:11:00 PTG rajinnya buat sendiri.. Balas  aeinna Musa10:17:00 PG pernah dgr gak pasal bende ni..insyaALLAH akan cuba di amalkan done follow awak #505 nak jemput JOIN dan SUPPORT 1st GA ena..: http://www.aeinnamusa.com/2015/08/giveaway-1.0-by-ena.html TIA! Balas  shimezo8:44:00 PTG Tq share resepi...sye ske mnum ni..memg sedp!! Bdn rse segr..nk sedp lgi blander gn sireh..jgn byk..dlm 3 hlai ckul lah..memg rpat lahhhh hihihi Balas  shimezo8:47:00 PTG Tq share resepi...sye ske mnum ni..memg sedp!! Bdn rse segr..nk sedp lgi blander gn sireh..jgn byk..dlm 3 hlai ckul lah..memg rpat lahhhh hihihi Balas  Muatkan lagi... Jika aku betul kau angguk Jika aku salah kau tunjuk Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama Langgan: Catat Ulasan (Atom) Cerita petak bunga  Karutan Terkini PetakBunga ► 2015 (25) ▼ 2014 (283) ► Dis 2014 (1) ► Nov 2014 (4) ► Okt 2014 (18) ▼ Sep 2014 (43) Cappuccino Kolagen Oreo cheesekut Roselle IV, suburnya bumi Ikan-ikan di Zoo Negara Kaedah Menghidupkan Enjin Kereta Manual Khasiat Halia untuk Lelaki yang sudah berkahwin Sedapnya onde-onde Anak kecil boleh nampak hantu? Kebersihan kucing, kegembiraan berjiran Settle Singki Tersumbat 2 Cara Bos Pasti Sayang Mudahnya Pie Daging Melayu Apa nak buat kalau berhenti kerja? 9 Sebab Kami tak Beli Rumah itu Minggu Terakhir Kek Coklat Karemel Mudah Pinjaman Rumah yang Lebih Tinggi daripada Harga Pa... Giveaway 2014 Mialiana.com Bahasa bayi Pengiraan Pengeluran KWSP untuk Perumahan Harga Pasaran Rumah tu Rendah Sangat Kaedah Menyiang Ikan Lampam Langkah Pertama Beli Rumah Menjejak Centella Asiatica di Padang Rata Penyelasaian masalah singki tersumbat Luth Jangan Ganggu Mak nak Update Blog Jahit Tangan Baju Laki Rama-rama tak masuk rumah Air Oren Memikat Suami 7 Auta PetakBunga Apa berlaku malam semalam? Bagaimana mengajar anak kecil tidak lupa kasut se... Selamat Pengantin Madu Roselle III baru boleh minum Bagaimana meninggalkan kerja dengan baik Sambal pucuk ubi ma aku Rahsia Kecantikan Krisdayanti GA Merdeka : Di sini lahirnya sebuah cinta dari Ma... 5 Sebab buat kuih tak menjadi Kalau makanan tak berapa sedap pun tak apa, kalau ... Laki baik sangat? Mana Luth menyorok? Tegur anak jiran Cuti Merdeka jakun ke Ikea ► Ogos 2014 (22) ► Jul 2014 (27) ► Jun 2014 (30) ► Mei 2014 (35) ► Apr 2014 (36) ► Mac 2014 (30) ► Feb 2014 (22) ► Jan 2014 (15) ► 2013 (54) ► 2012 (37) WAJIB BACA!  Kebaikan Apple Cider Vinegar (ACV)  Perbezaan Baking Soda dan Baking Powder.  Rahsia Kecantikan Krisdayanti  Sekarang aku tak puas hati dengan PTPTN dan CCRIS Khasiat Halia untuk Lelaki yang sudah berkahwin Cerita kawan-kawan kita.... Falsya  :: A&W Pulak :: Sejam yang lalu Vee Sandy  Tonton Online Drama Sha & Shah Episod 5 2 jam yang lalu MD  Saja suka-suka menaip tanpa tujuan ... 2 jam yang lalu Diana  DATO VIDA SUNTIK SEMANGAT PENYOKONG THE RED WARRIORS 2 jam yang lalu Nur Hayati  PECUTAN AWAL UPSR 2016 - Format Baru KSSR 2 jam yang lalu Kzakie  Ini sebuah penghargaan - Meratah Seni 3 jam yang lalu NabilaHasyim  RESEPI : Kacang Parpu Goreng Pedas versi ngelat, kekeke 3 jam yang lalu Cho Zila  Kisah di sebalik Hi 5 3 jam yang lalu nOesuhaimi  Clearwater Sanctuary Golf Resort Batu Gajah 11 jam yang lalu Fiza  Pitam Mak Nak!!! 19 jam yang lalu Tunjukkan Semua Life in Fab. sepet  Bukak Booth di Bandar Sri Permaisuri!! 2 jam yang lalu The Kasihs  FAMILY OUTING. 3 jam yang lalu SUE SUKA SUSUN  SUSUNATUR TASKA YANG PALING DIKAGUMI : LITTLE HOUSE CHILD CARE 19 jam yang lalu walk on wings, tread in air  Menetek sambil selfie 21 jam yang lalu peej.burhan Expose Mistik : kena peluk 4 hari yang lalu Life 101  Hari Pertama ke Tadika ^_^ Seminggu yang lalu Perempuan Jomblo  Gejala Penipu Amatur Sebenarnya Belajar Dari Mana? Seminggu yang lalu Baca dengan akal waras Kereta Mayat 2 hari yang lalu Blog Abang Ensem 4 hari yang lalu MohdZulkifli.Com Seminggu yang lalu Cursing Malay : Terus Terang Seminggu yang lalu Usahawan Malaysia Setahun yang lalu Berblog pasal GiveAway PetakBunga GOLD POWER PetakBunga anak PetakBunga beranak PetakBunga berkebun PetakBunga diy PetakBunga Hamil PetakBunga iklan Petakbunga jimat PetakBunga jiran PetakBunga kahwin PetakBunga kahwin diy PetakBunga kaum kerabat PetakBunga kawan PetakBunga kerja PetakBunga laki bini Petakbunga masak PetakBunga nasihat pandai PetakBunga nostalgia PetakBunga pelaburan emas PetakBunga petua PetakBunga rajin PetakBunga raya PetakBunga rumah ptptn Sejarah Google Geng  kaki sembang Selamat datang tetamu ke  232924 Templat Simple. Dikuasakan oleh Blogger. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan